Z okazji 85-lecia OST Gromada przedstawiamy sylwetki długoletnich pracowników OST „Gromada”.
Naszym Gościem w dniu dzisiejszym jest pani Barbara Tomczyk.
1. Szereg lat Pani pracy jest związanych z turystyką na Warmii i Mazurach, w tym wiele z Gromadą. Jak trafiła Pani do Gromady i jakie były początki pracy w Gromadzie?
Wszystko zaczęło się od spotkania w teatrze w Olsztynie w lutym 1992 roku ze Zbigniewem Skabą, ówczesnym Dyrektorem hotelu Kormoran. Pan Jan Błoński ówcześnie urzędujący Prezes Zarządu OST Gromada postawił przed Panem Skabą zadanie znalezienia kandydata na Dyrektora Biura Turystycznego w Olsztynie. W tamtym czasie, firma, w której pracowałam- Mazur Tourist została postawiona w stan likwidacji, a ja szykowałam się do założenia własnego biura podróży. Dyrektor Skaba, namówił mnie na wyjazd do Warszawy i rozmowę w sprawie podjęcia pracy. Pojechałam na to spotkanie i tak się zaczęła moja praca w Gromadzie, która trwała 17 lat.
2. Czym zajmowała się Pani w OST Gromada?
Zaczęłam pracę jako Dyrektor Biura Podróży w Olsztynie, następnie objęłam stanowisko Dyrektora Hotelu w Olsztynie. W niedługim czasie OST Gromada była podzielona na regiony, w skład których wchodziły hotele, ośrodki wypoczynkowe i biura turystyczne z danego obszaru geograficznego. Niewątpliwym awansem było objęcie stanowiska Dyrektora Regionu Mazurskiego, później Dyrektora Regionu Północnego. Kolejne szczeble kariery to: Zastępca Dyrektora ds. Sprzedaży i Marketingu, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Dyrektor Operacyjny. Praca ta wiązała się z przeprowadzką do Warszawy i pokonywaniem wielu kilometrów. Jako Dyrektor bardzo często osobiście wizytowałam i nadzorowałam podległe jednostki: hotele, ośrodki wypoczynkowe czy biura turystyczne.
3. Jakie w tamtym czasie były dla Pani największe wyzwania? Kim byli klienci biura podróży, goście hotelowi? Czy hotel gościł także turystów zagranicznych? W jaki sposób ich pozyskiwał?
Kiedy byłam Dyrektorem Biura moim celem było doprowadzenie Biura Turystycznego Gromada w Olsztynie do rentowności, pozyskanie nowych klientów i utrzymanie z nimi kontaktu, tak aby korzystali z naszej oferty i obiektów. Po podjęciu pracy w Gromadzie wykorzystałam swoje kontakty z kontrahentem niemieckim, organizowałam pobyty grup niemieckich w hotelach na terenie Warmii i Mazur. Przez wiele lat istotnym źródłem dochodu zarówno w hotelu jak i biurach turystycznych była tzw. turystyka sentymentalna dla byłych mieszkańców Warmii i Mazur z Niemiec. W hotelu Gromada w Olsztynie, w ramach Olsztyńskich Spotkań Teatralnych przez wiele lat cyklicznie gościliśmy teatry z Polski i zagranicy wraz z gwiazdami polskiej sceny- Mają Komorowska, Ireną Kwiatkowska, Ewą Błaszczyk, Jerzym Bończakiem, można by długo wymieniać… Gościliśmy też przedstawicieli Dowództwa NATO.
4. Obecnie pełni Pani funkcję Przewodniczącej Rady Nadzorczej OST Gromada, jakie wyzwania wiążą się z piastowaniem tego stanowiska?
Bardzo ważne jest ułożenie dobrej współpracy pomiędzy samymi członkami Rady oraz Rady Nadzorczej z Zarządem tak, aby oba organy statutowe mogły sobie pomagać i współdziałać dla dobra Spółdzielni i wszystkich jej członków. Chodzi o to, aby monitorować pracę Zarządu i jednocześnie wspierać Zarząd jeśli jest taka potrzeba, szczególnie w tych trudnych czasach obarczonych skutkami pandemii COVID-19 czy wojny w Ukrainie.
5. Wspomniała Pani o pandemii. Jak Gromada uporała się z pandemią, jak radzi sobie w kontekście trwającej wojny w Ukrainie?
Jakkolwiek Gromada zanotowała w latach 2020 -2021 znaczny spadek przychodów wywołany ograniczeniami i restrykcjami sanitarnymi wywołanymi Covid to można powiedzieć, że przeszliśmy ten okres pandemii jak na te warunki działania, w miarę bezpiecznie. Uwzględniając warunki gospodarcze jakie panowały na zewnątrz, dokonano weryfikacji planów jednostek, ograniczono koszty, ale utrzymano decyzję o kontynuowaniu prac inwestycyjnych i remontowych dla utrzymania bazy noclegowej na odpowiednim poziomie i w trosce o majątek Spółdzielni. Znaczące było zakończenie inwestycji w Busku- Zdroju i oddanie Zakładu Leczniczego do dyspozycji Gości, co można uznać za sukces kadry zarządzającej i pracowników. Wyzwaniem dla nas jest teraz zwiększenie przychodów i zminimalizowanie wpływu czynników zewnętrznych tak, aby nie stanowiły one zagrożenia dla działalności Gromady. Ważne jest, aby podejmować rozsądne decyzje i właściwie gospodarować środkami finansowymi. W tych działaniach Rada wspierała i wspiera Zarząd. Wynik finansowy Gromady za ubiegły rok jest pozytywny i zamknął się zyskiem 4 miliony złotych, ale musimy tak działać, aby zachować w dalszym ciągu płynność finansową i „mieć z tyłu głowy”, że to pewnie nie koniec trudnych sytuacji gospodarczych i mogą jeszcze zaistnieć i wydarzyć niespodziewane okoliczności. Musimy być na nie przygotowani.
6. Czy pamięta Pani jakieś zabawne zdarzenie, jakąś anegdotę z tamtego okresu, którą chciałaby Pani podzielić się z naszymi czytelnikami?
Pewnego razu, do Biura Podróży przyszła klientka i poprosiła o przygotowanie oferty wypoczynku nad morzem na Węgrzech. Pracownica Biura wyjaśniła, że Węgry nie posiadają dostępu do morza, mają za to największe w Europie Środkowej jezioro i z przyjemnością przedstawi ofertę wypoczynku nad Balatonem. Klientka stwierdziła, że ona jednak pójdzie do innego biura podróży, które będzie w stanie przygotować wyjazd nad morze na Węgry.
7. Czego życzyłaby Pani OST Gromada z okazji jubileuszu 85-lecia?
Dalszych sukcesów, rozwoju i zadowolonych Gości, zarówno w Hotelach jak i Biurach Turystycznych. Życzę też, aby pracownicy mieli satysfakcję z faktu, że pracują w Gromadzie, a Spółdzielcy że są właścicielami dobrej i silnej gospodarczo firmy, liczącej się na rynku hotelarskim i turystycznym.